Kauppatieteellinen yhdistys toimi rahoittajana Aalto Startup Circus -tapahtumassa, jossa kymmenen opiskelijatiimiä kilpaili siemenrahoituksesta yritysidealleen. Kilpailussa palkittiin kaksi parasta tiimiä.

Kilpailun voitti Assent.io, jonka nelihenkinen tiimi pyrkii automaation (verkkoportaalin) kautta tuomaan asianajotoimistojen palvelut startupien käyttöön jo liiketoiminnan varhaisessa vaiheessa.

Toiseksi kilpailussa tuli Raikas, joka pyrkii pienentämään ravintoloiden ja suurkeittiöiden ruokahävikkiä. Raikas ostaa ylijäämäruuan ravintoiloista, pakkaa ja käsittelee ruuan ja toimittaa ruoan tilaajille applikaation kautta.

Voittajatiimi sai 3 500 euron stipendin yritysideansa kehittämiseen. Jätteen määrän vähentämistä edistävän idean kehittämiseen osoitettiin 1 500 euroa. Kauppatieteellinen yhdistys rahoitti palkintosummasta 2 000 euroa. Tapahtuman muita rahoittajia olivat Uiton ja Wihurin rahastot. Illan partnerina toimi The Shortcut, joka toteutti myös illan tarjoilut vapaaehtoisvoimin.

Aalto Startup Circus -tapahtuma järjestettiin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden yksikön, Aalto Ventures Programin ja Hankenin yhteistyössä marraskuun lopussa. Kilpailun tuomareina toimivat Sari Stenfors, Taina Sipilä, Jaana Pylvänen ja Juuso Koskinen. Illan juonsi Minna Mustapää.

Yrittäjyyden uudenlainen koulutustapahtuma

Aalto Startup Circus on uudenlainen koulutustapahtuma, joka tuo yhteen eri alojen opiskelijat, eri yrittäjyyskoulutusinstituutiot, rahoittajia sekä kurssien opettajat. Rahapalkinto myös motivoi opiskelijoita viemään käytännönläheisiä ideoitaan eteenpäin ja mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan ne.  Mukana olleesta kymmenestä opiskelijatiimistä neljä oli Aallon kauppakorkeakoulun ja Hankenin yhteisestä koulutuskokonaisuudesta, kolme Aalto Ventures Programista ja kolme The Shortcutista.

Jokainen tiimi esitti kolmen minuutin pitchin omasta yritysideastaan, minkä jälkeen tuomarit esittivät kaksi kysymystä kullekin tiimille. Yritysideat olivat hyvin erilaisia yrttienkasvatuskontista maahanmuuttajien vapaaehtoistyömahdollisuuksien lisäämiseen. Kaikki pitchit oli huolella valmisteltuja.

– Oli upeaa huomata kurssin aikana, kuinka tiimit paransivat suoritustaan tapahtuman lähestyessä. Kymmenen pistettä kaikille tiimeille todella upeasta esityksestä ja idean hiomisesta mahdollisemman toteuttamiskelpoiseksi. Muutama tiimi on selkeästi todella lähellä varsin menestyksekkään liiketoiminnan aloittamista, sanoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun yrittäjyyden tutkijatohtori, tapahtuman koordinaattori Jukka-Pekka Heikkilä.

Tunnelma 200-henkisessä tapahtumassa oli jännittyneen iloinen, johon sirkus toi oman vivahteensa. Illan aloitti taikuri Heikki Varvikko ja mukana yleisön joukossa oli myös ranskalainen klovni Toto Foussier tekemässä ilmapallotaidetta. Ennen ja jälkeen tapahtuman soi sirkusmusiikki ja tapahtuman vieraat saivat tutustua omatoimisesti Aalto-yliopiston Design Factoryyn.