Visiopäivä 2019 – Oppeja ja havaintoja

Kirjoittanut: Lasse Mitronen, 15.03.2020

Visiopäivä 14.10.2019: Digitalisaation merkitys ja käynnissä oleva eri toimialojen murros ja disruptio

Yhdistyksen yhdeksästoista Visiopäivä pidettiin näiden teemojen innoittamana maanantaina 14.10.2019 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla Otaniemessä, Espoossa. Visiopäivän teemana oli Kauppasota. Päivässä hahmoteltiin maailmalla käynnissa olevan kauppasodan sisältöä ja vaikutuksia Suomen taloudelle ja suomalaisille yrityksille.

Digitalisaatio muuttaa monin tavoin eri yritysten ja toimialojen rakenteita, organisoitumisia, liiketoimintamalleja ja laajimmillaan kansainvalistä yhteistyötä. Tämän rinnalla kansakuntien yhteistyön rinnalle ovat entistä enemmän tulleet myös eri maiden omat intressit. Näihin teemoihin on yhdistys keskittynyt toimissaan kuluneena toimintavuotena. Toimintamuotoja ovat olleet seminaarit, vierailut ja verkkojulkaisu.

Visiopäivän avasi yhdistyksen toiminnanjohtaja Lasse Mitronen, jonka jälkeen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Ingmar Bjérkman toivotti vieraat tervetulleeksi uudelle koululle. Tervetulotervehdyksen lisäksi hän kertoi lyhyesti sekä Aalto-yliopiston että Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun toiminnasta ja tulevaisuuden tavoitteista. Tämän jälkeen yksikönpäällikkö Pasi-Heikki Vaaranmaa ulkoministeriön kauppapolitiikan yksiköstä valotti kauppasodan moninaisia vaikutuksia talousalueiden välillä Suomen kannalta. Johtaja Petri Vuorio Elinkeinoelämän keskusliitosta kertoi kauppasodan vaikutuksista kansainväliseen kilpailuun ja suomalaisten yritysten kilpailuetuihin.

Jaloittelutauon jälkeen seuraavan alustuksen piti kansainvälisten verkkokaupan palveluiden johtaja Sami Finne Postista. Hän kertoi kuulijoille monin käytännön esimerkein mitä kauppasota tarkoittaa yritysten kannalta Suomessa ja ulkomailla. Päivän viimeisen alustuksen piti vanhempi ekonomisti Lauri Vilmi Suomen Pankista. Hän tarkasteli erittäin kiinnostavassa esityksessään mitä kauppasota merkitsee koko kansantalouden ja kilpailukyvyn kannalta sekä kokosi yhteen paivän keskeisen annin ja havainnot. Tilaisuuden päätti yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Tuula Mittilä ja kutsui samalla osallistujat verkostoitumaan iltapalan merkeissä.

Visiopäivään osallistui yli 40 henkilöä. Osallistujien joukossa oli yhdistyksen jäsenten lisäksi ulkopuolisia henkilöitä, jotka olivat Iöytäneet tapahtuman Aalto-yliopiston tiedotuksen myötä. Seminaarin jälkeen tarjolla oli pientä iltapalaa ja juomaa. Visiopäivä sai paljon hyvää palautetta ja kiitosta.

Kevät terveisin,
Lasse Mitronen

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.